De gemeente Nieuwegein gaat het fietspad langs de Doorslag ruim drie jaar afsluiten. Dit in verband met de bouw van vier appartementengebouwen langs het water van de Doorslag. Per jaar passeren ca. 200.000 fietsers deze fietsroute. Zij worden door de gemeente gedwongen een andere route te fietsen. De Digitale Stad Nieuwegein heeft er inmiddels al aandacht aan besteed met de Fietsersbond Nieuwegein. D66 vindt de voorgestelde omleidingsroutes onbegrijpelijk en stelt vragen aan het college van B&W.
Onbegrijpelijke omleidingsroutes
“Door de Fietsersbond zijn wij geattendeerd op de afsluiting van het Brugpad, het fietspad langs de Doorslag, vanwege de bouwactiviteiten in de Doorslagzone,” aldus D66 raadslid Peter Snoeren. “We zijn verrast door de duur van de afsluiting, maar vooral door de omleidingsroutes die zijn voorgesteld.” De omleidingsroutes lopen over het viaduct van de Zuidstedeweg of door de Stadshuisgarage. Raadslid Snoeren vervolgt: “Deze routes leiden voor fietsers tot forse omrijdafstanden en gevaarlijke situaties.”
Fiets is prioriteit 1. Toch?
Op 1 april 2021 is door de gemeenteraad de mobiliteitsvisie aangenomen. Daarbij is via een amendement unaniem fietsers en wandelaars prioriteit 1 gegeven. Gezien deze prioriteitstelling vindt D66 Nieuwegein het onbegrijpelijk dat deze omleidingsroutes worden voorgesteld. Daarom stelt D66 vragen aan het college. Zo zijn ze benieuwd naar de overwegingen van het college om juist deze omleidingsroutes te kiezen. Ook wil ze weten welke afspraken met de projectontwikkelaars, aannemers en andere bij de bouw betrokken partijen zijn gemaakt om de periode van 3½ jaar te verkorten en de veiligheid van voetgangers en fietsers gedurende de bouwperiode te garanderen. Tenslotte wijst ze op de afspraken met de Provincie om deze route op te nemen in de snelfietsroute van IJsselstein naar Utrecht.
D66 wil dat het college fietsers minimaal eenzelfde behandeling geeft in geval van omleidingen als auto’s. “Of eigenlijk een betere behandeling, gelet op de mobiliteitsvisie,” sluit raadslid Snoeren af. Het college heeft 30 dagen om de vragen te beantwoorden.
Belachelijk weer. Je moet zoiets toch al bij de vergunning eisen. Je moet gewoon eisen dat er een fiespad beschikbaar blijft. En dan moeten de projectontwikkelaars daar maar wat op verzinnen. En dat gaat ze heus wel lukken, want er is immers heel wat rendement te halen. Maak het HUN probleem! Maar dat is nu natuurlijk te laat.
De gemeente Nieuwegein heeft blijkbaar nog nooit gehoord van het tijdelijke overkluizen van fietspaden tijdens bouwactiviteiten. Zo’n investering mag je toch wel verwachten van fietsstad Nieuwegein voor drie en half jaar overlast voor fietsers en voetgangers